fredag 23 april 2010

[ANNA] Var finns pappan i det hela?

Idag har vi varit på Bvc, Skorpan stoltserar nu med 3720gram och 53cm. Eftersom hon går upp så bra i vikt blir nästa besök först om två veckor istället för en. När vi var där, fördelen med Linus schema är att vi kan gå hela familjen oftast, fick vi inbjudan till föräldragrupp/träff i Domkyrkans församlingshem. Första träffen är en måndag 13:30-14:30. Jag vet inte hur många pappor som är lediga och har möjlighet att följa med så dags på dagen, det borde kanske heta mammaträff eller? Vår strävan är och har varit hela graviditeten att Linus ska kunna vara med på alla besök, han är ju lika stor del av Skorpans liv som jag är. Jag ringde Försäkringskassan när vi kom hem från Bvc för att fråga om Linus kan ta ut tillfällig föräldrapenning en del av dagen när föräldragruppen är så att han kan vara med. Det kunde ju pappan göra för att gå på föräldrautbildningen på Mvc. Men nej för det här gick det inte. Jag trodde att Försäkringskassan/staten uppmuntrade pappor att vara mer "närvarande" med jämnställdhetsbonusar och dylikt. OM det nu ska behövas uppmuntras överhuvudtaget är ju diskuterbart. Nä skärpning föräldrapenningpolitiken, det här känns lika nytt och fräscht som lobotomi!

2 kommentarer:

Sarah sa...

Gud vad jag blir ledsen och arg när jag läser det du skriver. Sjukt. Pappor SKA vara så himla delaktiga, alltid! Men inte får de någon chans inte. Blä!

Anna sa...

Tell me about it, jag blir vansinnig! Gud det är 2010 inte 1950 liksom.